Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2011

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΚΑΙ ΝΟΜΙΜΟ ΤΟ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟ ΑΠΟΒΟΛΗΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΤΩΝ ΠΕΤΡΑΛΩΝΩΝ

Συνταγματικό και νόμιμο είναι σύμφωνα με την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας το πρωτόκολλο του υπουργού Πολιτισμού με το οποίο το έτος 2004 διατάχθηκε η αποβολή της Ανθρωπολογικής Εταιρείας της Ελλάδος από το Σπήλαιο Πετραλώνων Χαλκιδικής και της γύρω εγκατάστασης (μουσείο, αναψυκτήριο κ.λπ.) έκτασης 179.230 τετραγωνικών μέτρων.

    Η δικαστική διαμάχη στα Διοικητικά και Πολιτικά Δικαστήρια για τη διαχείριση .....
του Σπηλαίου των Πετραλώνων έχει αρχίσει εδώ και περίπου τρεις δεκαετίες. Υπενθυμίζεται ότι στην Ανθρωπολογική Εταιρεία είχε παραχωρηθεί από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (Ελληνικά Τουριστικά Ακίνητα) με σύμβαση από το 1981 η έκταση του εν λόγω σπηλαίου με το γύρω χώρο. Το 1983 το σπήλαιο μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο χαρακτηρίσθηκε αρχαιολογικός χώρος και η ευρύτερη περιοχή ως τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους.

    Ακολούθησαν δικαστικές διενέξεις για την επαναφορά της εταιρείας στο σπήλαιο, μέχρι που ψηφίστηκε από τη Βουλή ο Ν. 3028/2002 για την προστασία των αρχαιοτήτων. Με το νόμο αυτό προβλέφθηκε ρητά ότι στα αρχαία μνημεία περιλαμβάνονται και σπήλαια.

    Το ζήτημα της αποβολής της Ανθρωπολογικής Εταιρείας από το Σπήλαιο των Πετραλώνων παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου για οριστική κρίση από το Ε' Τμήμα, λόγω μείζονος σπουδαιότητας με την υπ' αριθμ. 2979/2009 απόφασή του, αλλά και επειδή έκρινε το Τμήμα αντισυνταγματική την παρέμβαση του Δημοσίου στην υπόθεση του σπηλαίου.

    Έτσι, η Ολομέλεια του Ανωτάτου Ακυρωτικού Δικαστηρίου με την υπ' αριθμ. 88/2011 απόφασή της απέρριψε την αίτηση του επιστημονικού Σωματείου Ανθρωπολογική Εταιρεία κατά της επίμαχης απόφασης του υπουργού Πολιτισμού του 2004.

    Ειδικότερα, επισημαίνεται στην απόφαση της Ολομέλειας ότι σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές και τον αρχαιολογικό νόμο 3028/2002, "τα συνδεόμενα με την ανθρώπινη ύπαρξη σπήλαια, ως αρχαία μνημεία, απολαύουν της συνταγματικής προστασίας, η οποία ανατίθεται στο Κράτος".

    Με τα νέα νομοθετικά μέτρα –αναφέρεται στην απόφαση της Ολομέλειας– "επιδιώχθηκε η απόδοση στο υπουργείο Πολιτισμού χώρων αρχαιολογικού ή σπηλαιολογικού ενδιαφέροντος (σπήλαια, τουριστικά ακίνητα κ.λπ.), που είχαν περιέλθει στην κυριότητα ή χρήση τρίτων, φυσικών ή νομικών προσώπων, υπό το προηγούμενο νομοθετικό καθεστώς".

    Συνεπώς –συνεχίζει το ΣτΕ– "με τις επίμαχες διατάξεις εισάγονται γενικές ρυθμίσεις που επιβάλλονται από λόγους επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος, όπως είναι η προστασία των αρχαιοτήτων, κατά τη ρητή, άλλωστε, περί τούτων συνταγματική πρόβλεψη".

    Μάλιστα, επισημαίνεται στη δικαστική απόφαση ότι "η επέμβαση αυτή δεν παραβιάζει την κατοχυρωμένη στο άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος ελευθερία σύναψης συμβάσεων, εφόσον αποβλέπει στην εκπλήρωση του σκοπού της προστασίας και της ανάδειξης αρχαιολογικών χώρων, κινείται δε εντός των ορίων που χαράσσει η αρχή της αναλογικότητας, δοθέντος ότι προβλέπεται ρητά στο νόμο δυνατότητα αποζημιώσεως όσων είχαν συμβατικά δικαιώματα χρήσεως των επίμαχων χώρων".

    Ακόμη, ξεκαθαρίζει το ΣτΕ ότι το πρωτόκολλο αποβολής δεν παραβιάζει ούτε την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).
express.gr

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

ασχετο

http://exomatiakaivlepo.blogspot.com/2011/01/m.html


Theo