Σε σκανδαλώδεις διορισμούς «ημετέρων», την ώρα που επιβάτες και ελληνικό δημόσιο βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, για να συντηρήσουν τον ΟΑΣΘ, προχώρησε τις τελευταίες εβδομάδες η διοίκηση του Οργανισμού.
Σύμφωνα με απολύτως εξακριβωμένες πληροφορίες της «Θ» στο διάστημα Δεκέμβριος 2010-Ιανουάριος 2011 έχουν προσληφθεί στον ΟΑΣΘ 24 υπάλληλοι, οι οποίοι...
στο σύνολό τους είναι συγγενικά πρόσωπα ή γνώριμοι μετόχων και συνδικαλιστών του Οργανισμού. Οι προσλήψεις έγιναν εν κρυπτώ κατόπιν συνεννόησης μεταξύ των στελεχών του ΟΑΣΘ και ορισμένων εκ των συνδικαλιστών, χωρίς προηγουμένως οι νέες θέσεις εργασίας να δημοσιοποιηθούν ούτε στον Τύπο ούτε και στην ιστοσελίδα της επιχείρησης. Ωστόσο θεωρούνται νομότυπες, αφού ο νόμος ο οποίος διέπει τη λειτουργία του ΟΑΣΘ επιτρέπει αυτού του είδους τη διαδικασία για ένα ποσοστό επί των προσλήψεων.
Το καθεστώς αδιαφάνειας όμως χαρακτηρίζει σχεδόν το σύνολο των προσλήψεων, ακόμη και εκείνες οι οποίες δημοσιοποιούνται και αφορούν κυρίως οδηγούς και τεχνικό προσωπικό. Αφορά όμως και τα οικονομικά του Οργανισμού, όπως και τη μετοχική σύνθεσή του, καθώς η πρόσβαση στα ανωτέρω στοιχεία είναι από δυσχερής έως αδύνατη.
Το καθεστώς αδιαφάνειας όμως χαρακτηρίζει σχεδόν το σύνολο των προσλήψεων, ακόμη και εκείνες οι οποίες δημοσιοποιούνται και αφορούν κυρίως οδηγούς και τεχνικό προσωπικό. Αφορά όμως και τα οικονομικά του Οργανισμού, όπως και τη μετοχική σύνθεσή του, καθώς η πρόσβαση στα ανωτέρω στοιχεία είναι από δυσχερής έως αδύνατη.
Εν κρυπτώ προσλήψεις
Εδώ και περίπου έναν μήνα οι διαμαρτυρίες του επιβατικού κοινού για την κατά 40% αύξηση στην τιμή του εισιτηρίου διαρκώς διογκώνονται. Η αύξηση επιβλήθηκε με τον ισχυρισμό ότι κινδυνεύουν η βιωσιμότητα και η κερδοφορία της επιχείρησης μετά την περικοπή μέρους της κρατικής επιδότησης. Ωστόσο αυτό δεν εμπόδισε τη διοίκηση του ΟΑΣΘ να προχωρήσει σε νέες, σκανδαλώδεις προσλήψεις υπαλλήλων, οι οποίοι είναι συγγενικά πρόσωπα ή γνώριμοι μετόχων του Οργανισμού και συνδικαλιστών. Πρόκειται για 24 νέους υπαλλήλους, εκ των οποίων δεκατέσσερις είναι διοικητικοί, τέσσερις τεχνίτες, δύο βοηθοί τεχνίτη και τέσσερις καθαρίστριες. Τέσσερις εξ αυτών είναι παιδιά μετόχων και οι υπόλοιποι είκοσι παιδιά ή συγγενικά πρόσωπα μετόχων και συνδικαλιστών. Η όλη διαδικασία έγινε εν κρυπτώ και οι νέοι υπάλληλοι έγιναν αντιληπτοί, όταν εμφανίστηκαν στο κτίριο της διοίκησης, για να πιάσουν δουλειά. «Είδαμε ξαφνικά κάποιους να προσέρχονται αναζητώντας γραφεία να εγκατασταθούν και τότε αντιληφθήκαμε ότι έγιναν νέες προσλήψεις», σημειώνει ένα από τα παλαιότερα διοικητικά στελέχη του ΟΑΣΘ.
Για τους αδιαφανείς διορισμούς των «ημετέρων» ρωτήθηκε ανώτατο στέλεχος του Οργανισμού, το οποίο όμως αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο. «Αυτό που συνέβη είναι μεν νομότυπο, αλλά συγχρόνως και ανήθικο, αφού σε εκατοντάδες νέους που ψάχνουν απεγνωσμένα κάποια δουλειά δεν δόθηκε η παραμικρή δυνατότητα, η ψευδαίσθηση έστω, να διεκδικήσουν και εκείνοι μία θέση εργασίας», σημειώνει ένα από τα παλαιότερα διοικητικά στελέχη του ΟΑΣΘ. Την οικονομική διάσταση της υπόθεσης επισημαίνει ένα εκ των κορυφαίων στελεχών: «Ό,τι πετύχαμε με τον οικονομικό εξορθολογισμό των τελευταίων χρόνων πάει στράφι. Οι νέες προσλήψεις μπορεί να ήταν αναγκαίες οι περισσότερες, θα κοστίσουν όμως περισσότερα του 1 εκατομμυρίου ευρώ ετησίως».
Για τους αδιαφανείς διορισμούς των «ημετέρων» ρωτήθηκε ανώτατο στέλεχος του Οργανισμού, το οποίο όμως αρνήθηκε να κάνει οποιοδήποτε σχόλιο. «Αυτό που συνέβη είναι μεν νομότυπο, αλλά συγχρόνως και ανήθικο, αφού σε εκατοντάδες νέους που ψάχνουν απεγνωσμένα κάποια δουλειά δεν δόθηκε η παραμικρή δυνατότητα, η ψευδαίσθηση έστω, να διεκδικήσουν και εκείνοι μία θέση εργασίας», σημειώνει ένα από τα παλαιότερα διοικητικά στελέχη του ΟΑΣΘ. Την οικονομική διάσταση της υπόθεσης επισημαίνει ένα εκ των κορυφαίων στελεχών: «Ό,τι πετύχαμε με τον οικονομικό εξορθολογισμό των τελευταίων χρόνων πάει στράφι. Οι νέες προσλήψεις μπορεί να ήταν αναγκαίες οι περισσότερες, θα κοστίσουν όμως περισσότερα του 1 εκατομμυρίου ευρώ ετησίως».
15.000 ευρώ για μία πρόσληψη!
Καθεστώς αδιαφάνειας χαρακτηρίζει όμως και τις υπόλοιπες προσλήψεις που αφορούν κυρίως οδηγούς και τεχνικό προσωπικό, παρότι γίνονται μέσω ανοιχτών και αδιάβλητων -υποτίθεται- διαδικασιών. Ειδικότερα για κάθε κατηγορία-ειδικότητα συντάσσεται ένας αξιολογικός πίνακας με τη βαθμολογία που συγκεντρώνει ο κάθε υποψήφιος βάσει κάποιων μορίων. Ωστόσο ο πίνακας καταρτίζεται με βάση αντικειμενικά αλλά και υποκειμενικά κριτήρια. Βαθμολογούνται για παράδειγμα η κατοχή πτυχίου, η οικογενειακή κατάσταση, η εντοπιότητα, ακόμη και ο βαθμός συγγένειας με κάποιον εκ των μετόχων, αλλά ακολουθεί στη συνέχεια η βαθμολόγηση της οδηγικής ικανότητας του υποψήφιου οδηγού, «διαδικασία η οποία συχνά φέρνει τα πάνω κάτω στην αρχική κατάταξη των υποψηφίων», όπως αναφέρει ένας εκ των παλαιότερων οδηγών.
Σύμφωνα με τον ίδιο «περίπου το 60% από τους σχεδόν 2.600 εργαζόμενους είναι συγγενείς μετόχων ή στενοί γνώριμοί τους». Όπως μάλιστα εξομολογείται στη «Θ» ένας εκ των οδηγών, ο οποίος για ευνόητους λόγους ζήτησε να μη γνωστοποιηθεί η ταυτότητά του, «εγώ δεν είχα καμία συγγένεια με μέτοχο. Πλήρωσα όμως σε κάποιον από αυτούς ο οποίος δεν είχε παιδιά ή άλλους συγγενείς να διορίσει 15.000 ευρώ και η δουλειά μου έγινε».
Καθεστώς αδιαφάνειας χαρακτηρίζει όμως και τις υπόλοιπες προσλήψεις που αφορούν κυρίως οδηγούς και τεχνικό προσωπικό, παρότι γίνονται μέσω ανοιχτών και αδιάβλητων -υποτίθεται- διαδικασιών. Ειδικότερα για κάθε κατηγορία-ειδικότητα συντάσσεται ένας αξιολογικός πίνακας με τη βαθμολογία που συγκεντρώνει ο κάθε υποψήφιος βάσει κάποιων μορίων. Ωστόσο ο πίνακας καταρτίζεται με βάση αντικειμενικά αλλά και υποκειμενικά κριτήρια. Βαθμολογούνται για παράδειγμα η κατοχή πτυχίου, η οικογενειακή κατάσταση, η εντοπιότητα, ακόμη και ο βαθμός συγγένειας με κάποιον εκ των μετόχων, αλλά ακολουθεί στη συνέχεια η βαθμολόγηση της οδηγικής ικανότητας του υποψήφιου οδηγού, «διαδικασία η οποία συχνά φέρνει τα πάνω κάτω στην αρχική κατάταξη των υποψηφίων», όπως αναφέρει ένας εκ των παλαιότερων οδηγών.
Σύμφωνα με τον ίδιο «περίπου το 60% από τους σχεδόν 2.600 εργαζόμενους είναι συγγενείς μετόχων ή στενοί γνώριμοί τους». Όπως μάλιστα εξομολογείται στη «Θ» ένας εκ των οδηγών, ο οποίος για ευνόητους λόγους ζήτησε να μη γνωστοποιηθεί η ταυτότητά του, «εγώ δεν είχα καμία συγγένεια με μέτοχο. Πλήρωσα όμως σε κάποιον από αυτούς ο οποίος δεν είχε παιδιά ή άλλους συγγενείς να διορίσει 15.000 ευρώ και η δουλειά μου έγινε».
Απαλλαγή από το ΑΣΕΠ
Ενδεικτικό της αδιαφάνειας που χαρακτηρίζει το καθεστώς προσλήψεων στον ΟΑΣΘ είναι η σύνδεση της τιμής της μετοχής με τις προσλήψεις. «Την περίοδο που οι προσλήψεις γίνονταν μέσω ΑΣΕΠ η τιμή της μετοχής είχε σημειώσει σημαντική πτώση», παραδέχεται ένας εκ των μικρομετόχων. Επί διακυβέρνησης Σημίτη οι προσλήψεις στον ΟΑΣΘ είχαν υπαχθεί υπό τη δικαιοδοσία του ΑΣΕΠ. Το καθεστώς αυτό κράτησε περίπου έξι χρόνια (από το 1997 ώς το 2003), στη διάρκεια των οποίων η διοίκηση του Οργανισμού επέδειξε απροθυμία να προχωρήσει σε προσλήψεις. «Προσλήψεις έγιναν μόνον μία φορά, το 2002, και στη συνέχεια έπειτα από αποτελεσματικές πιέσεις που ασκήθηκαν προς την τότε ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών ο Οργανισμός απαλλάχθηκε από τον έλεγχο του ΑΣΕΠ», επισημαίνει ένας εκ των συνδικαλιστών.
Εργαζόμενοι, βουλευτές
Μερίδιο στις προσλήψεις έχει και το Σωματείο Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ αλλά και βουλευτές της Θεσσαλονίκης. «Κανείς δεν μένει παραπονούμενος», σημειώνει βετεράνος συνδικαλιστής, προσθέτοντας πως «αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο στον ΟΑΣΘ σπανίως γίνονται απεργίες, αφού μεγάλη μερίδα των εργαζομένων έχει και την ιδιότητα του εργοδότη». «Δικά τους παιδιά» τακτοποιούν και ορισμένοι εκ των βουλευτών, καθώς και κορυφαίοι αυτοδιοικητικοί παράγοντες. «Κάθε φορά που προκηρύσσονται θέσεις, ο κάθε βουλευτής μάς στέλνει μέχρι και 50 ονόματα!», αναφέρει διοικητικό στέλεχος του Οργανισμού, επισημαίνοντας ότι «φυσικά ελάχιστοι εξ αυτών διορίζονται».
Σίγουρα κέρδη
Από αύριο 1η Φεβρουαρίου αρχίζει η καθολική ισχύς της νέας τιμολογιακής πολιτικής με αύξηση από τα 0,6 στα 0,8 και 0,9 ευρώ (για μετεπιβίβαση) στο απλό εισιτήριο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις στελεχών του υπουργείου Μεταφορών οι αυξήσεις αναμένεται να ανεβάσουν τα έσοδα του ΟΑΣΘ κατά τουλάχιστον 20 εκατομμύρια ευρώ, όσο περίπου και η μείωση της κρατικής επιδότησης. Ωστόσο παρά τη μείωση αυτή αλλά και την οικονομική κρίση τα προς διάθεση μερίσματα αναμένεται να διατηρηθούν στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, δηλαδή γύρω στα 15 με 16 εκατ. ευρώ. Βάσει των οικονομικών στοιχείων που παρουσίασαν την περασμένη Πέμπτη τα στελέχη της κίνησης «Επιβάτες Θεσσαλονίκης», που αντιδρά στις αυξήσεις του ΟΑΣΘ, κατά την τελευταία τριετία 2007-2009 τα έσοδα του Οργανισμού αυξήθηκαν κατά μόλις 1,8% (από 50.733.720 στα 51.660.945), τα έξοδα κατά 7,7% (από 152.630.634 στα 164.515.097), η κρατική επιδότηση κατά 10,7% (από 101.896.914 σε 112.854.153) και το διανεμόμενο κέρδος κατά 15,8% (από 13.946.765 σε 16.183.309). Δηλαδή, ενώ τα έσοδα παρέμεναν σταθερά και οι δαπάνες αυξάνονταν, αυξήθηκε και το επιχειρηματικό κέρδος χάρη βεβαίως στην «ασφαλή» κρατική επιχορήγηση.
Ο «Ηρακλής»
Πέρα από το μέρισμα σημαντική μερίδα των μετόχων εισπράττει και ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό (γύρω στα 2 εκατ. ευρώ ετησίως) από τον ίδιο τον ΟΑΣΘ ως ενοίκιο των εγκαταστάσεων, οι οποίες ανήκουν στους ίδιους τους μετόχους! Ειδικότερα ο Οργανισμός, επειδή δεν διαθέτει δικές του εγκαταστάσεις (αμαξοστάσια, συνεργεία κ.λπ.), τις νοικιάζει στο μεγαλύτερο μέρος τους από έναν συνεταιρισμό με την επωνυμία «Ηρακλής», που ανήκει κατά κύριο λόγο σε μετόχους του ΟΑΣΘ. Δηλαδή κάποιοι μέτοχοι είναι ταυτόχρονα μισθωτές και εκμισθωτές εισπράττοντας πέρα από το όποιο επιχειρηματικό κέρδος και ενοίκια. Μάλιστα, ενώ τελευταία όλες οι εμπορικές συμβάσεις ενοικίασης έχουν μειωθεί κατά περίπου 20% λόγω της οικονομικής κρίσης, στον ΟΑΣΘ δεν συνέβη κάτι τέτοιο, αφού ο μισθωτής (οι μέτοχοι του Οργανισμού δηλαδή) δεν ζήτησε κάτι τέτοιο από τον εκμισθωτή (δηλαδή από τον… εαυτό τους).
Ενδεικτικό της σημασίας που έχουν τα έσοδα του «Ηρακλή» είναι ότι οι τιμές για τις «μετοχές του ΟΑΣΘ με ‘Ηρακλή’», όπως λέγονται, είναι ακριβότερες κατά περίπου 25% σε σχέση με τις «μετοχές χωρίς ‘Ηρακλή’».
Πέραν αυτού οι μέτοχοι απολαμβάνουν και πολλών άλλων, σπάνιων για ιδιωτική επιχείρηση, προνομίων, που έχουν να κάνουν με τη διατήρηση του μονοπωλίου στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, τη διασφάλιση της κερδοφορίας -βρέξει, χιονίσει- μέσω της κρατικής χρηματοδότησης, το προνομιακό καθεστώς αποσβέσεων κ.ά.
Ενδεικτικό της σημασίας που έχουν τα έσοδα του «Ηρακλή» είναι ότι οι τιμές για τις «μετοχές του ΟΑΣΘ με ‘Ηρακλή’», όπως λέγονται, είναι ακριβότερες κατά περίπου 25% σε σχέση με τις «μετοχές χωρίς ‘Ηρακλή’».
Πέραν αυτού οι μέτοχοι απολαμβάνουν και πολλών άλλων, σπάνιων για ιδιωτική επιχείρηση, προνομίων, που έχουν να κάνουν με τη διατήρηση του μονοπωλίου στις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, τη διασφάλιση της κερδοφορίας -βρέξει, χιονίσει- μέσω της κρατικής χρηματοδότησης, το προνομιακό καθεστώς αποσβέσεων κ.ά.
Η ταυτότητα του ΟΑΣΘ
Ο ΟΑΣΘ είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου, ιδρύθηκε το 1957 με το νομοθετικό διάταγμα 3721/1957 και εκτελεί το έργο των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης με συμβάσεις παραχώρησης (οικονομικές συμφωνίες) που υπογράφονται μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του ΟΑΣΘ. Το απασχολούμενο κεφάλαιο του Οργανισμού είναι κατανεμημένο σε 424 ακέραιες μετοχές, εκ των οποίων οι 346 είναι κατανεμημένες σε περίπου 1.900 μικρομετόχους αυτοκινητιστές, οι 29 ανήκουν στην ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης Α.Ε., οι 25 στο Συνεταιρισμό των Εργαζομένων και οι 24 στο νομικό πρόσωπο του ΟΑΣΘ. Στον ΟΑΣΘ απασχολούνται περίπου 2.600 εργαζόμενοι, οι επιβάτες εξυπηρετούνται από 75 λεωφορειακές γραμμές με την κυκλοφορία 530 λεωφορείων από τα 604 που διαθέτει ο Οργανισμός (329 κανονικά, 249 αρθρωτά, 22 μικρολεωφορεία και τέσσερα εξυπηρέτησης ΑμεΑ) και μετακινεί ετησίως περίπου 180.000.000 επιβάτες.
ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου