Το
Προεδρικό Διάταγμα για την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων και των
υπηρεσιακών μονάδων, το οποίο τέθηκε από σήμερα και για μία εβδομάδα σε
δημόσια διαβούλευση, καθώς μετά θα σταλεί προς έγκριση στο Συμβούλιο
της Επικρατείας, παρουσίασε ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και
Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Δημήτρης Ρέππας.
Ο υπουργός τόνισε κατηγορηματικά ότι το ΠΔ δεν έχει καμία σχέση με ενδεχόμενες απολύσεις από το δημόσιο, ενώ...
ταυτόχρονα σημείωσε ότι η αξιολόγηση θα μπορεί να αρχίσει εντός του 2013. Πρόκειται για κεντρική πολιτική επιλογή, που γίνεται για πρώτη φορά στο ελληνικό κράτος και θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναμόρφωσή του, είπε ο κ. Ρέππας.
Το ΠΔ προβλέπει ατομικό συμβόλαιο, που θα υπογράφουν οι δημόσιοι υπάλληλοι στο τέλος κάθε χρόνου και με το οποίο θα καθορίζονται με ακρίβεια συγκεκριμένοι και ποσοτικοποιημένοι στόχοι, που πρέπει να επιτύχουν. Με βάση αυτούς τους στόχους θα γίνονται οι προαγωγές και οι μισθολογικές αυξήσεις.
Σύμφωνα με το ατομικό συμβόλαιο, κάθε υπάλληλος θα αξιολογείται για τη διοικητική του ικανότητα, τη συμπεριφορά του στο χώρο εργασίας και την απόδοσή του στην υπηρεσία. Εισηγητής της αξιολόγησης θα είναι ο άμεσος προϊστάμενος του υπαλλήλου, την τελική δε κρίση θα πραγματοποιεί ο προϊστάμενος της ανώτερης διοικητικής βαθμίδας.
Επιπλέον, όσοι δημόσιοι υπάλληλοι καταφέρνουν να πετύχουν στόχους σε ποσοστό άνω του 80% θα λαμβάνουν το πριμ (κίνητρο επίτευξης στόχου) που προβλέπεται από το νομοσχέδιο για το νέο μισθολόγιο.
Ο κ. Ρέππας διευκρίνισε επίσης ότι το υπουργείο Οικονομικών θα καθορίσει ποιες οργανικές μονάδες θα λάβουν το πριμ απόδοσης δημοσιονομικών στόχων (εφορίες κλπ).
Ο κ. Ρέππας σημείωσε ότι τις ανώτερες θέσεις θα τις καταλαμβάνουν με το νέο σύστημα αξιολόγησης μόνο οι "άριστοι", καθώς τελειώνει το ισχύον σύστημα που βασιζόταν μόνο στα χρόνια προϋπηρεσίας. Πρόσθεσε δε ότι η αξιολόγηση έχει και το υποκειμενικό στοιχείο, αλλά από μόνο του ένα σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων δεν είναι απαραίτητα αξιοκρατικό, κάτι που -όπως άφησε να εννοηθεί- φάνηκε και στην εφεδρεία.
Αναφερόμενος στο "πάγωμα" του σχεδίου νόμου για τη μείωση κατά 30% των οργανωτικών δομών των υπουργείων, μετά από αντίδραση της ΝΔ, ο κ. Ρέππας επανέλαβε ότι το νομοσχέδιο, που συντάχθηκε σε συνεργασία με 10 υπουργεία, παραμένει στη Βουλή, πρόσθεσε πως υπάρχει χρόνος για διαβούλευση και απέρριψε τις αιτιάσεις της ΝΔ ότι δεν μπορεί να ψηφιστεί ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο κατά την προεκλογική περίοδο. Πρόσθεσε δε ότι μπορεί να ψηφιστεί και αν χρειάζονται αλλαγές ή βελτιώσεις, αυτές μπορούν να γίνουν από την επόμενη Βουλή, καθώς το νομοσχέδιο αποτελεί μία σημαντική βάση για την επόμενη κυβέρνηση.
Τέλος, απέρριψε τις προτάσεις της τρόικας για περαιτέρω μειώσεις στους μισθούς, σημειώνοντας ότι με το νέο μισθολόγιο έχουν μειωθεί κατά πολύ οι αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων, με ωφέλεια για το δημόσιο πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, και σημείωσε ότι ο καθοριστικός παράγοντας για ανταγωνιστικότητα δεν είναι το κόστος εργασίας, αλλά η βούληση να παράγουμε περισσότερο και ποιοτικότερα προϊόντα και υπηρεσίες.
Το Προεδρικό Διάταγμα περιλαμβάνει και μία σειρά από καινοτομίες, όπως:
- Το "συμβόλαιο απόδοσης" που θα υπογράφει ο κάθε εργαζόμενος με τον προϊστάμενο του. Στο συμβόλαιο αυτό «θα αναφέρονται λεπτομερώς, σαν να πρόκειται για κάποιο πρωτόκολλο, οι στόχοι που τίθενται, το χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο πρέπει να υλοποιηθούν, τα αναμενόμενα αποτελέσματα, οι δείκτες μέτρησης βάσει των οποίων μπορούμε να βγάλουμε συμπέρασμα για το αν επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί».
- Τριμηνιαίο έλεγχο σε υπηρεσίες και άτομα για την πορεία υλοποίησης των στόχων. Κάθε στόχος θα έχει συγκεκριμένο δείκτη απόδοσης. Τον κάθε υπάλληλο δεν θα τον αξιολογεί ο άμεσος προϊστάμενος του, αλλά ο προϊστάμενος της αμέσως υπερκείμενης οργανικής μονάδας, στην οποία υπηρετεί ο αξιολογούμενος υπάλληλος.
- Ο υπάλληλος θα έχει δικαίωμα ένστασης στην τελική αξιολόγηση, ενώ τη διαδικασία θα την εποπτεύει το νεοσυσταθέν 7μελές Συμβούλιο Εποπτείας Αξιολόγησης.
Στο διάταγμα προβλέπεται επίσης η χορήγηση επιδομάτων που συνδέονται με τη διαδικασία αξιολόγησης: επίδομα κινήτρου επίτευξης στόχων και επίδομα επίτευξης δημοσιονομικών στόχων (τις υπηρεσιακές μονάδες που θα το λαμβάνουν θα τις καθορίσει το υπουργείο Οικονομικών).
Βασικοί στόχοι του Προεδρικού Διατάγματος είναι:
1. Η αποτίμηση και η συγκριτική εξέταση των προσόντων των υπαλλήλων για τη βαθμολογική και τη μισθολογική τους εξέλιξη.
2. Η παροχή κινήτρων σε κάθε αξιολογούμενο υπάλληλο για τη βελτίωση των ικανοτήτων και της υπηρεσιακής του απόδοσης.
3. Η ορθή διαχείριση και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού σε μια υπηρεσία για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του.
4. Η ορθολογική και αποτελεσματική οργάνωση και στελέχωση των οργανικών μονάδων του δημόσιου και των λοιπών φορέων του δημόσιου.
Σημειώνεται ότι το νέο σύστημα αξιολόγησης θα τεθεί σε ισχύ από το 2013, αλλά οι πρώτες κρίσεις αναμένεται να γίνουν το 2014, κάτι που σημαίνει ότι μέχρι τότε δεν προβλέπεται να δοθούν προαγωγές και πριμ παραγωγικότητας, όπως προβλέπονται στο νέο μισθολόγιο.
Κριτήρια Αξιολόγησης
Για την αξιολόγηση των διοικητικών ικανοτήτων των προϊσταμένων γενικών διευθύνσεων και των προϊσταμένων διευθύνσεων, τμημάτων κλπ, λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με τη θέση ευθύνης την οποία κατέχουν και τα καθήκοντα που ασκούν, τα ακόλουθα στοιχεία:
- Ικανότητα στρατηγικού σχεδιασμού
- Ηγετική ικανότητα
- Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
- Ικανότητα εκπροσώπησης της υπηρεσίας
- Γνώση Αντικειμένου
- Πρωτοβουλία
- Ικανότητα λήψης αποφάσεων
- Διαχείριση Προβλημάτων
- Επικοινωνία
Για την αξιολόγηση των διοικητικών ικανοτήτων των υπαλλήλων ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ, λαμβάνονται υπόψη η γνώση του αντικειμένου, η διάθεση για ανάπτυξη - επιμόρφωση, η ικανότητα προσαρμογής, η οργανωτικότητα, η πρωτοβουλία, η αντιμετώπιση προβλημάτων και η επικοινωνία.
Για την αξιολόγηση της συμπεριφοράς των υπαλλήλων στην υπηρεσία λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με τα καθήκοντα που ασκούν, τα ακόλουθα στοιχεία: Η ικανότητα συνεργασίας με τους συναδέλφους τους και η ευπρεπής συμπεριφορά προς τους πολίτες και η έγκαιρη και με πληρότητα εξυπηρέτηση αυτών κατά τη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους.
Για την αξιολόγηση της απόδοσης των υπαλλήλων λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με τα καθήκοντα που ασκούν, τα ακόλουθα στοιχεία, τα οποία στο εξής καλούνται "δείκτες":
α. Ο βαθμός επίτευξης των στόχων,
β. Ο χρόνος εκτέλεσης,
γ. Η κανονικότητα του ρυθμού εκτέλεσης των καθηκόντων,
δ. Η ορθολογική διαχείριση των παρεχόμενων από την υπηρεσία πόρων και
ε. Οι ειδικοί δείκτες μέτρησης του παραγόμενου έργου.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι για να λάβει κάποιος το πριμ παραγωγικότητας πρέπει να επιτύχει τους στόχους των υπηρεσιακών μονάδων. Δηλαδή, αν μία υπηρεσιακή μονάδα πετύχει τους στόχους οι οποίοι έχουν τεθεί, τότε οι υπάλληλοι θα λάβουν το επίδομα, ανεξαρτήτως του αν έχουν πετύχει τους ατομικούς στόχους. Επιπλέον σημειώνεται ότι η τελική βαθμολόγηση της απόδοσης του υπαλλήλου, εξαρτάται από το περιβάλλον το οποίο κινείται. Αν ένας υπάλληλος πετύχει το 90% των στόχων του και η υπηρεσιακή μονάδα πετύχει το 70% τότε ο υπάλληλος αυτός σημαίνει ότι εργάστηκε σε ένα περιβάλλον το οποίο δεν είναι ιδανικό, με αποτέλεσμα να μπορεί να διορθώσει τη βαθμολογία του προς τα πάνω.
e-typos.com
Ο υπουργός τόνισε κατηγορηματικά ότι το ΠΔ δεν έχει καμία σχέση με ενδεχόμενες απολύσεις από το δημόσιο, ενώ...
ταυτόχρονα σημείωσε ότι η αξιολόγηση θα μπορεί να αρχίσει εντός του 2013. Πρόκειται για κεντρική πολιτική επιλογή, που γίνεται για πρώτη φορά στο ελληνικό κράτος και θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναμόρφωσή του, είπε ο κ. Ρέππας.
Το ΠΔ προβλέπει ατομικό συμβόλαιο, που θα υπογράφουν οι δημόσιοι υπάλληλοι στο τέλος κάθε χρόνου και με το οποίο θα καθορίζονται με ακρίβεια συγκεκριμένοι και ποσοτικοποιημένοι στόχοι, που πρέπει να επιτύχουν. Με βάση αυτούς τους στόχους θα γίνονται οι προαγωγές και οι μισθολογικές αυξήσεις.
Σύμφωνα με το ατομικό συμβόλαιο, κάθε υπάλληλος θα αξιολογείται για τη διοικητική του ικανότητα, τη συμπεριφορά του στο χώρο εργασίας και την απόδοσή του στην υπηρεσία. Εισηγητής της αξιολόγησης θα είναι ο άμεσος προϊστάμενος του υπαλλήλου, την τελική δε κρίση θα πραγματοποιεί ο προϊστάμενος της ανώτερης διοικητικής βαθμίδας.
Επιπλέον, όσοι δημόσιοι υπάλληλοι καταφέρνουν να πετύχουν στόχους σε ποσοστό άνω του 80% θα λαμβάνουν το πριμ (κίνητρο επίτευξης στόχου) που προβλέπεται από το νομοσχέδιο για το νέο μισθολόγιο.
Ο κ. Ρέππας διευκρίνισε επίσης ότι το υπουργείο Οικονομικών θα καθορίσει ποιες οργανικές μονάδες θα λάβουν το πριμ απόδοσης δημοσιονομικών στόχων (εφορίες κλπ).
Ο κ. Ρέππας σημείωσε ότι τις ανώτερες θέσεις θα τις καταλαμβάνουν με το νέο σύστημα αξιολόγησης μόνο οι "άριστοι", καθώς τελειώνει το ισχύον σύστημα που βασιζόταν μόνο στα χρόνια προϋπηρεσίας. Πρόσθεσε δε ότι η αξιολόγηση έχει και το υποκειμενικό στοιχείο, αλλά από μόνο του ένα σύστημα αντικειμενικών κριτηρίων δεν είναι απαραίτητα αξιοκρατικό, κάτι που -όπως άφησε να εννοηθεί- φάνηκε και στην εφεδρεία.
Αναφερόμενος στο "πάγωμα" του σχεδίου νόμου για τη μείωση κατά 30% των οργανωτικών δομών των υπουργείων, μετά από αντίδραση της ΝΔ, ο κ. Ρέππας επανέλαβε ότι το νομοσχέδιο, που συντάχθηκε σε συνεργασία με 10 υπουργεία, παραμένει στη Βουλή, πρόσθεσε πως υπάρχει χρόνος για διαβούλευση και απέρριψε τις αιτιάσεις της ΝΔ ότι δεν μπορεί να ψηφιστεί ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο κατά την προεκλογική περίοδο. Πρόσθεσε δε ότι μπορεί να ψηφιστεί και αν χρειάζονται αλλαγές ή βελτιώσεις, αυτές μπορούν να γίνουν από την επόμενη Βουλή, καθώς το νομοσχέδιο αποτελεί μία σημαντική βάση για την επόμενη κυβέρνηση.
Τέλος, απέρριψε τις προτάσεις της τρόικας για περαιτέρω μειώσεις στους μισθούς, σημειώνοντας ότι με το νέο μισθολόγιο έχουν μειωθεί κατά πολύ οι αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων, με ωφέλεια για το δημόσιο πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, και σημείωσε ότι ο καθοριστικός παράγοντας για ανταγωνιστικότητα δεν είναι το κόστος εργασίας, αλλά η βούληση να παράγουμε περισσότερο και ποιοτικότερα προϊόντα και υπηρεσίες.
Το Προεδρικό Διάταγμα περιλαμβάνει και μία σειρά από καινοτομίες, όπως:
- Το "συμβόλαιο απόδοσης" που θα υπογράφει ο κάθε εργαζόμενος με τον προϊστάμενο του. Στο συμβόλαιο αυτό «θα αναφέρονται λεπτομερώς, σαν να πρόκειται για κάποιο πρωτόκολλο, οι στόχοι που τίθενται, το χρονοδιάγραμμα μέσα στο οποίο πρέπει να υλοποιηθούν, τα αναμενόμενα αποτελέσματα, οι δείκτες μέτρησης βάσει των οποίων μπορούμε να βγάλουμε συμπέρασμα για το αν επιτευχθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί».
- Τριμηνιαίο έλεγχο σε υπηρεσίες και άτομα για την πορεία υλοποίησης των στόχων. Κάθε στόχος θα έχει συγκεκριμένο δείκτη απόδοσης. Τον κάθε υπάλληλο δεν θα τον αξιολογεί ο άμεσος προϊστάμενος του, αλλά ο προϊστάμενος της αμέσως υπερκείμενης οργανικής μονάδας, στην οποία υπηρετεί ο αξιολογούμενος υπάλληλος.
- Ο υπάλληλος θα έχει δικαίωμα ένστασης στην τελική αξιολόγηση, ενώ τη διαδικασία θα την εποπτεύει το νεοσυσταθέν 7μελές Συμβούλιο Εποπτείας Αξιολόγησης.
Στο διάταγμα προβλέπεται επίσης η χορήγηση επιδομάτων που συνδέονται με τη διαδικασία αξιολόγησης: επίδομα κινήτρου επίτευξης στόχων και επίδομα επίτευξης δημοσιονομικών στόχων (τις υπηρεσιακές μονάδες που θα το λαμβάνουν θα τις καθορίσει το υπουργείο Οικονομικών).
Βασικοί στόχοι του Προεδρικού Διατάγματος είναι:
1. Η αποτίμηση και η συγκριτική εξέταση των προσόντων των υπαλλήλων για τη βαθμολογική και τη μισθολογική τους εξέλιξη.
2. Η παροχή κινήτρων σε κάθε αξιολογούμενο υπάλληλο για τη βελτίωση των ικανοτήτων και της υπηρεσιακής του απόδοσης.
3. Η ορθή διαχείριση και αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού σε μια υπηρεσία για την αποτελεσματικότερη λειτουργία του.
4. Η ορθολογική και αποτελεσματική οργάνωση και στελέχωση των οργανικών μονάδων του δημόσιου και των λοιπών φορέων του δημόσιου.
Σημειώνεται ότι το νέο σύστημα αξιολόγησης θα τεθεί σε ισχύ από το 2013, αλλά οι πρώτες κρίσεις αναμένεται να γίνουν το 2014, κάτι που σημαίνει ότι μέχρι τότε δεν προβλέπεται να δοθούν προαγωγές και πριμ παραγωγικότητας, όπως προβλέπονται στο νέο μισθολόγιο.
Κριτήρια Αξιολόγησης
Για την αξιολόγηση των διοικητικών ικανοτήτων των προϊσταμένων γενικών διευθύνσεων και των προϊσταμένων διευθύνσεων, τμημάτων κλπ, λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με τη θέση ευθύνης την οποία κατέχουν και τα καθήκοντα που ασκούν, τα ακόλουθα στοιχεία:
- Ικανότητα στρατηγικού σχεδιασμού
- Ηγετική ικανότητα
- Διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
- Ικανότητα εκπροσώπησης της υπηρεσίας
- Γνώση Αντικειμένου
- Πρωτοβουλία
- Ικανότητα λήψης αποφάσεων
- Διαχείριση Προβλημάτων
- Επικοινωνία
Για την αξιολόγηση των διοικητικών ικανοτήτων των υπαλλήλων ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ και ΥΕ, λαμβάνονται υπόψη η γνώση του αντικειμένου, η διάθεση για ανάπτυξη - επιμόρφωση, η ικανότητα προσαρμογής, η οργανωτικότητα, η πρωτοβουλία, η αντιμετώπιση προβλημάτων και η επικοινωνία.
Για την αξιολόγηση της συμπεριφοράς των υπαλλήλων στην υπηρεσία λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με τα καθήκοντα που ασκούν, τα ακόλουθα στοιχεία: Η ικανότητα συνεργασίας με τους συναδέλφους τους και η ευπρεπής συμπεριφορά προς τους πολίτες και η έγκαιρη και με πληρότητα εξυπηρέτηση αυτών κατά τη διεκπεραίωση των υποθέσεών τους.
Για την αξιολόγηση της απόδοσης των υπαλλήλων λαμβάνονται υπόψη, ανάλογα με τα καθήκοντα που ασκούν, τα ακόλουθα στοιχεία, τα οποία στο εξής καλούνται "δείκτες":
α. Ο βαθμός επίτευξης των στόχων,
β. Ο χρόνος εκτέλεσης,
γ. Η κανονικότητα του ρυθμού εκτέλεσης των καθηκόντων,
δ. Η ορθολογική διαχείριση των παρεχόμενων από την υπηρεσία πόρων και
ε. Οι ειδικοί δείκτες μέτρησης του παραγόμενου έργου.
Τέλος, διευκρινίζεται ότι για να λάβει κάποιος το πριμ παραγωγικότητας πρέπει να επιτύχει τους στόχους των υπηρεσιακών μονάδων. Δηλαδή, αν μία υπηρεσιακή μονάδα πετύχει τους στόχους οι οποίοι έχουν τεθεί, τότε οι υπάλληλοι θα λάβουν το επίδομα, ανεξαρτήτως του αν έχουν πετύχει τους ατομικούς στόχους. Επιπλέον σημειώνεται ότι η τελική βαθμολόγηση της απόδοσης του υπαλλήλου, εξαρτάται από το περιβάλλον το οποίο κινείται. Αν ένας υπάλληλος πετύχει το 90% των στόχων του και η υπηρεσιακή μονάδα πετύχει το 70% τότε ο υπάλληλος αυτός σημαίνει ότι εργάστηκε σε ένα περιβάλλον το οποίο δεν είναι ιδανικό, με αποτέλεσμα να μπορεί να διορθώσει τη βαθμολογία του προς τα πάνω.
e-typos.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου